fredag 2. desember 2011

Fantastisk litteratur - ikke fullt så fantastisk?

Fantastisk litteratur kan beskrives som litteratur med innslag av fantasiverdener, overnaturlige egenskaper osv. Slik litteratur kan stimulere barns fantasi på den måten at de får fri fra hverdagen og kan la tankene vandre av gårde. I tillegg tar ofte fantastisk litteratur for seg dagsaktuelle konflikter o.l. som det tas oppgjør med i fantasiverdenen. Dette gjør at barn lettere kan distansere seg fra konfliktene og allikevel forstå dem.

Personlig har jeg aldri vært spesielt begeistret for fantastisk litteratur, spesielt ikke bøker som Narnia, Harry Potter, Ringenes Herre osv. Jeg har intet fornuftig svar på hvorfor jeg ikke liker den slags bøker, men det kan nok sees i sammenheng med at jeg ikke er spesielt glad i science fiction heller. Men så kom bomben! Tror du ikke Pippi Langstrømpe, Mummitrollet, Lillebror og  Knerten og Karlsson på taket regnes som fantastisk litteratur!? Det var noe jeg ikke hadde tenkt over, og jaggu møtte jeg meg selv i døra. Jeg likte jo fantastisk litteratur allikevel!

Den fantastiske litteraturen er viktig for barns utfoldelse. I tillegg gir det avbrekk i hverdagen, noe som er hensiktsmessig for den psykiske velværen. Fantastisk litteratur er interessant å jobbe med i skolen da litteraturen ofte innehar mange ulike betraktninger, og ikke minst har leserne ulike oppfatninger av hva tematikken egentlig er. Dersom det arbeides med på riktig måte, kan fantastisk litteratur gi uante virkninger i positiv forstand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar